torstai 8. helmikuuta 2007

Näyttö alkaa kummitella

Heissan! Tästä alkaa näyttöpäiväkirja, jota pitää kirjoittaa sitten kesäkuussa, kun on pitkä näyttöjakso eli hieronta hoitotapahtumana. Vaan ajattelin jo aloittaa, sillä näyttö ei ole koskaan vain yksi tilaisuus tai tilanne eikä se saisi olla myöskään koe tai testi! Näin opetettiin näyttötutkintomestarikoulutuksessa ja näin sen tulisi olla! Tiedän, että eri aineissa on erilaiset käytännöt ja tutkintotoimikunta voi vaikuttaa tähän hyvinkin paljon, mutta en anna periksi ja käymme kovaa taistoa asiasta myös asioimistulkin tutkintoa suunnitellessa ja toteuttaessa! Ei ole helppoa ei... Toivoisin myös pikkuhiljaa OIKEAA HENKILÖKOHTAISTAMISTA myös hierojan tutkintoon...

Mutta yksilön elämässä näyttö tarkoittaa aina jonkinlaista jännistysmomenttia ja skarppaamista! Yritän muistuttaa itselleni, että juuri tätä ensimmäistä vaihetta varten alunperin opiskelemaan lähdinkin... halusin/haluan oppia ihmisen anatomiaa ja vähän kai fysiologiaakin. Mutta onhan se niin, että testi on testi vaikka voissa paistaisi!

Ja se koittaa maaliskuun 5.-7. siis ensimmäinen näyttö, jossa testataan (!) luut, lihakset, hermoradat, otteet jne. Siis se pahin vaihe minusta :-(

Ja 5.3. tyttäreni täyttää 10 vuotta.

No mutta eihän maailma tähän kaadu, pitää vain ajatella, että opin elämää enkä näyttöä varten; sitä vartenhan näyttösysteemi on laadittukin.

Ja osaanhan minä toki jo paljon: luut, lihaksetkin tiedän nimeltä ja missä suurinpiirtein ovat, mutta välillä funktiot ja origot/insertiot kyllä sekoaa. Otteet (puhtaina) tuntuu myös kumma kyllä melkoiselta haasteelta; taidan olla liian soveltava tässäkin asiassa (mokomakin oman tieni kulkija) ja hermoratoja olet tässä pänttäillyt viime päivinä. Kokonaisuudet ja soveltavat tehtävät kiinnostaisivat minua enemmän: saisiko niitä lisää koulutukseen?! Olen niitä itsekseni miettinyt ja koko ajan tulee mitä merkillisimpiä ajatuksia ja kysymyksiä mieleen ja on turhauttavaa, kun ei ole varma keksikö oikean vastauksen. Tämä puoli vuotta on aika lyhyt aika päntätä tämä määrä latinaa päähänsä--minulle sopisi soveltavampi näyttö, jossa joutuisi ratkaisemaan visaisia ongelmia keskustelemalla ja päättelemällä. Miten jatkossa pääsisi pähkimään näitä?!

No näytössä on tärkeää, että se on myös helppo arvioida (itse asiassa se on TÄRKEINTÄ opettajan ja arvioijan näkökulmasta) ja että arviointikriteerit ovat selkeät ja kaikkien tiedossa. Miten tämän tiedontulvan saan päästään arvioijan silmien eteen? Tätä on hyvä pohtia monilta kulmilta ja muistaa, millaiselta näyttötilanne (anteeksi TUTKINNON SUORITTAMINEN, nykytermistöä oikein käyttäen) tutkinnon suorittajasta tuntuu.

Tsemppiä järjestäjille ja muistakaa työelämälähtöisyys!

P.S. Jos vielä joskus aion a) suorittaa toisen näytön(=tutkinnon näyttönä) b) olla järjestämässä uusia näyttöjä, niin taatusti valitsen sellaisen alan, jossa tutkinto suoritetaan kokonaan ja oikeasti työelämässä. Hups, tuliko taas seuraava tavoite asetettua?!

P.S.2: Asioimistulkin tutkinnon perusteet muuttuivat joulukuussa 2006 eli juuri tällä hetkellä pitäisi laatia uutta ja uudistettua, työelämälähtöisempää näyttöprosessia ja ensimmäistä kertaa näytön eri osat saa suorittaa omia kokonaisuuksina (kuten tutkinnon perusteissa aina on lukenut). Uusien tehtävätyyppien laatiminen on haastavaa, koska eri kielten tulisi olla yhteismitallisia ja tehtävien arvioitavissa. En tiedä miten tulemme onnistumaan, mutta toivottavasti... ainakin otamme uusia menetelmiä käyttöön ja pyrimme kyseenalaistamaan kaikkea. Mukana on aina paljon arvioijia, joten arvioijakoulutuksesta saamme taatusti uusia eväitä matkaan. Onneksi on kevät aikaa uusi systeemi valmistuu samaan aikaan kuin meikäläinen hierojaksi! Toivottavasti...

maanantai 5. helmikuuta 2007

Helmikuu on töitä täynnä

Heips!
Nyt ollaan sitten töissä ja istuttu koko päivä verkossa... aika vierähtää, kun kaikki linkit on tuhottu ja pitää etsiä löytää ja linkittää uudelleen, kiitos vaan!
Ja sitten uusia wikejä on avattu ja tosikäyttö alkaa perjantaina... nimittäin uuden opiskeluryhmän kanssa alkaa vuoden taival. Tuosta ne löytyy oikealta... kerään myös opetusmatskuani wikiin ja katsotaan mitä tapahtuu?! Nyt pitäis vielä aktivoitua skypeen ja vähän miettiäkin mitä se opettaminen oikeastaan on.
Perästä kuuluu!