torstai 25. marraskuuta 2010

Niheetä tämä raportointi!

Elggissä on 346 viestiä rästissä, mutta aiheena ammattiwiki ja oppimisprosessi, johon sen myötä pääsimme. Alkukohtana jonkinlainen ongelmaperustainen oppiminen ja aikuisten oppijoiden omien kokemuksten ja analysointitaidon mukaan ottaminen. Aiheena hierojien koulutuksen työkyky ja sen osa-alueet -opintokokonaisuus.

VAIHE 1: Kävimme kuvaamassa videoklippeja oppijoiden normaalilla harjoitustunnilla, jossa he harjoittelivat hierontaotteita, hierontaa hoitotapahtumana ja ergonomista työskentelyä. (2,5 tuntia)
-> TYÖSTÖ: Klipeista koostettiin muutama minuutti jokaisen oppijan työskentelyä. Klipeissä ei otettu huomioon hyviä/huonoja käytänteitä, vaan yleistä työskentelyä; analysointi jätettiin oppijoille (opettajajohtoisesti). (8 tuntia konvertointeineen)

VAIHE2: Oppijat saivat etätehtävän (Tee oma mind map aiheesta työkyky: Mitä se tarkoittaa, mitä sisältää jne. Mieti, mitä haluat kysyä pitkään työtä tehneeltä hierojalta työkyvystä.)

-> TYÖSTÖ: oppijoiden MindMapit käytiin läpi yhdessä joitain kohtia esiinnostaen ja keskustellen. -> Oppijat laativat vielä uuden pienryhmän MindMapin samasta aiheesta, mutta niin, että nostivat esiin henkilökohtaisia kriittisiä kohteita. Sen jälkeen konkretisoitiin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ryhmittelyn pohjalta sovelletun swotin avulla (Ryhmittely: 1. Minä/fysiologiset tekijät 2. Minä/sosiaaliset tekijät 3. Minä/psyykkiset tekijät 4. Koneet, laitteet ja tarvikkeet 5. Työympäristö 6? Sovellettu swot: a. positiiviset tekijät, joihin voin itse vaikuttaa b. positiiviset tekijät, jotka ovat itsestä riippumattomia c. negatiiviset tekijät joita pelkään/joihin luulen kompastuvani d. negatiiviset tekijät, jotka ovat itsestä riippumattomia(4 tuntia)

VAIHE 3: Käytännön harjoitus aiheesta eli naurujooga. (2 t)

VAIHE 4: Työkyvyn osa-alueista nostettiin esiin ERGONOMIA. Klipit käytiin läpi yhdessä katsoen ja kommentoiden sekä hyviä että kehitettäviä asioita. Ryhmäkeskustelu. Vapaa ilmapiiri. (2 t)
-> TYÖSTÖ: Opettajajohtoisesti käytiin läpi otteita, työtapoja ja ergonomiaan vaikuttavia tekijöitä. Pienryhmissä kokeilua, huom: kaksi opettajaa paikalla. (2 t)

VAIHE 5: Hyvinvoinnin käytäntöjä = oppijoiden yhteinen (itseorganisoitu) peli-ilta ja illanvietto. (3- tuntia)

VAIHE 6: Etätehtävänä oman hyvinvointisuunnitelman laatiminen. Näkökulmana ohjeet itselle pitkällä tähtäimellä. (7 t)
-> TYÖSTÖ: Integroiminen Ammatillinen kasvu -opintokokonaisuuteen. Omien suunnitelmien läpikäymistä suhteessa ammatillisuuteen ja sen kokonaisuuteen.

VAIHE 7: Arviointi ja analyysi. Opettajien mielestä työskentely oli antoisaa, koska mukana oli parityöskentelyä, ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä tekemistä. Kaikki tekeminen luokassa oli toiminnallista. Videot ovat loistava oppimisväline-> oppijoiden oma-analyysi osui varsin hyvin naulan kantaan. Mukana oli usea opettaja, jolloin uuden ideat nousevat pintaan ja omaa toimintaansa tulee analysoitua uudella tavalla. Jonkinverran harmaita hiuksia ilmaantui videoklippien työstämisvaiheessa, konvertoinneissa ja tallentamisessa (moodleen).